Lexa

Onderzoek Lexa: singles weten nieuwsgierige vragen over relatiestatus goed op te vangen

3. mei 2024

Van goedbedoelde adviezen tot regelmatig vragen over je relatiestatus: datingservice Lexa moedigt singles aan: “Vind liefde op jouw manier”

Uit onderzoek van datingservice Lexa blijkt dat Nederlandse singles zich stevig in hun schoenen voelen als het gaat om het omgaan met nieuwsgierige vragen over hun datingleven. Uit een recent onderzoek onder 1.002 Nederlanders tussen de 18 en 49 jaar, die de afgelopen jaren actief waren op datingsites, blijkt dat singles een scala aan slimme en zelfverzekerde antwoorden hebben voor de vragen en adviezen die ze ontvangen.

Terwijl een kwart van de Nederlandse singles (25%) aangeeft dat familieleden en vrienden bovenmatig geïnteresseerd zijn in hun datingleven, laten ze zich hier niet door uit het veld slaan. Integendeel, uit het onderzoek blijkt dat singles een verscheidenheid aan tactieken gebruiken om met deze nieuwsgierigheid om te gaan en zelfverzekerd hun eigen datingpad te bewandelen.

Meestgestelde vragen aan singles
Singles ontvangen vaak vragen over hun relatiestatus, voortkomend uit zorg en belangstelling van familieleden (40%), vriendengroepen (38%), en sociale media (29%). Hoewel deze nieuwsgierigheid voortkomt uit goede bedoelingen, kan het soms leiden tot enige verrassing bij singles. Een aantal van hen benoemt vragen als “Ben je niet bang om alleen te zijn?” (25%) als meest voorkomende. Ook worden vragen zoals “Heb je al iemand op het oog?” (22%), “Hoe kan het dat iemand zoals jij nog geen partner heeft?” (17%) en “Wanneer ga je eindelijk eens daten?” (16%) genoemd als nieuwsgierige uitlatingen.

“Daten is een persoonlijke reis en iedereen bewandelt zijn pad op zijn eigen manier,” zegt Damien Mollers, Marketing Manager Multi-Market Meetic Europe. “Met ons nieuwe mantra ‘Vind liefde op jouw manier’ willen we singles aanmoedigen om trots te zijn op hun eigen datingervaringen en om te vertrouwen op hun eigen intuïtie en tempo.”

Singles hebben antwoorden klaar
Het onderzoek toont aan dat singles, ongeacht hun leeftijd, veerkrachtig en zelfbewust zijn als het gaat om het omgaan met sociale druk met betrekking tot hun relatiestatus. Vier op de tien Nederlandse singles (40%) kiezen vaak voor een luchtige toon, waarbij humor als krachtig wapen fungeert, terwijl bijna een derde (30%) een serieuze en eerlijke benadering verkiest. Bijna een op de vijf (19%) hanteert de kunst van ontwijken als een effectief mechanisme.

* Lexa heeft in februari 2024 een onderzoek uitgevoerd onder 1.002 Nederlanders die in de afgelopen jaren actief zijn geweest op datingsites in de leeftijd van 18-49 jaar.

Over Lexa Lexa is opgericht in 2002, is een marktleider op het gebied van online daten in Nederland, biedt een breed scala aan functies en service. Via de Lexa App , Live -en audio functies en Lexa IRL events, via Lexa hebben singles alle verschillende mogelijkheden om singles te ontmoeten die klaar zijn voor een écht liefdesverhaal. Door technologische innovatie, efficientie, support (tijdens LiveCoaching sessies) en Customer Care service te combineren, Lexa biedt altijd nieuwe services die zijn ontworpen om mensen te helpen om de vonk over te laten slaan.

Lexa is onderdeel van Meetic, dat onderdeel uitmaakt van Match Group, een toonaangevende leverancier van digitale technologieën die zijn ontworpen om mensen te helpen betekenisvolle verbindingen te maken. Kijk voor meer informatie op www.lexa.nl.